Trafiksikkerhed i Øjenhøjde

 

Skolen har tre torsdage i træk haft besøg af en stor lastbil, som en del af projektet fra Børneulykkesfonden : Trafiksikkerhed I Øjenhøjde. En kampagne, der sætter fokus på at blive set I trafikken blandt skolebørn fra 3.- 5. klassetrin.

Børnene undervises i mulige afværgehandlinger, de kan foretage som cyklister og fodgængere, når de møder lastvogne i trafikken.

Matematik-faguge i udskolingen

 

Arkitektur var årets tema i fagugen. 

Vi var så heldige at indgå samarbejde med Øens Murerfirma, der har en byggegrund på 60 000 m2 i nærheden. Den fik vi lov til at bruge som ”klasseværelse”, komme med forslag til anvendelse af og lave konkrete måltegninger og modeller.

Øens Murerfirma har desuden hjulpet, ved at stille kvalificeret personale til rådighed, så eleverne har fået en oplevelse af, hvordan der bliver arbejdet ”ude i virkeligheden”.

Skolernes Motionsløb 2015

 

Også i år blev efterårsferien på Lergravsparkens Skole skudt i gang ved deltagelse i Skolernes Motionsløb.

Under planlægningen fik lærerne Gaia Madsen og Viki Madsen ideen til at gøre dette til et sponsorløb, hvor de indsamlede midler skulle gå til udsatte børn og unge på Amager.

Før selve starten begyndte vi med opvarmning på græsarealet. Opvarmningen stod 8.klasserne for.

Efter en aktiv dag var der traditionen tro juice til eleverne, kaffe til lærerne og æbler til alle.

  

De indsamlede midler

 

De mange kilometer i benene resulterede i, at formand for Red Barnet Amager, Christian Wang Neesgaard (i rødt) modtog et pænt beløb på 40.790 kroner, fra Lergravsparkens Skoles elever, repræsenteret af Marco 5.V, Mikkel 8.V og Ella 3. Z.

Bag dem lærerne Gaia og Viki sammen med næstformand for Red Barnet Amager, Louise Jes Nielsen.

Foto: Fra Amagerbladet, fotograf Michael Paldan.

 

Mobbestop - Bland dig ikke udenom

 

4. - 6. klasserne til mobbestoppe-møde "Bland dig ikke udenom".

Mobning er et evigt aktuelt emne, noget vi altid har fokus på her på LPS. 

Eleverne kunne løbende under mødet sende anonyme SMS-beskeder, som svar på nogle dilemmaer på film. Der blev i den sammenhæng talt om vigtige emner, og eleverne var gode til at reflektere over mobning fra flere vinkler. Eleverne blev ligeledes gjort opmærksom på, hvad de kan gøre, hvis de selv oplever mobning eller oplever at andre blive mobbet. Den generelle opfordring var - Bland dig ikke udenom!

Skoleskak på LPS

 

Skak i understøttende undervisning på 4. årgang tegner allerede fra begyndelsen til at blive en stor succes.

Samtlige elever var deltagende og engagerede. Eleverne spillede på flere niveauer, så alle blev udfordret. 

Det var en meget stor fornøjelse. Flere elever gav udtryk for, at det var den bedste UUV-time nogensinde.